در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران گفت که اجازه نمی‌دهیم صنعت لوازم‌خانگی هم مانند صنعت خودرو دچار انحصار شود.

به گزارش ایفنا، برادران گفت: در کمتر از دو سال گذشته خطوط تولید لوازم‌خانگی فعال شده و آمار رشد ما به صورت سالانه با رشد مواجه بوده است که تنها در شش ماه گذشته در حدود ۱۶ درصد رشد داشته است. ما به دنبال این هستیم که در حوزه‌های مختلف لوازم‌خانگی تولید را رشد بدهیم. در داخلی سازی امروز ما به ۶۵ درصد رشد داخلی رسیده‌ایم که در این نمایشگاه نیز محصولاتی وجود دارند که به صورت صددرصد تولید داخلی هستند. تولیدکنندگان با اتصال به خوشه صنعتی خود را به ۳۵۰ قطعه ساز لوازم‌خانگی متصل کرده‌اند که در این چرخه بیش از ۹۰ درصد تولید داخلی صورت می‌گیرد. این وضعیت نشان می‌دهد که این صنعت در کشور به سمت پایداری در حال حرکت است.
وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر رضایت مشتری است و وزارت صمت رویکردی در پیش گرفته که در صورت گلایه هر مشتری مجموعه سازمان حمایت به موضوع ورود خواهد کرد. البته تولیدکنندگان به صورت داوطلبانه ضمانت خود را افزایش داده‌اند و به همین دلیل ضمانت‌نامه لوازم خانگی با اقداماتی که صورت گرفته بالغ بر ۲۴ ماه ضمانت دارد؛ البته برخی از تولیدکنندگان ضمانت خود را به سه سال و یا بیشتر افزایش داده‌اند. اتفاق دیگری که رخ داده این است که اگر به هر دلیلی مشتری از کالای خریداری شده رضایت نداشته باشد شرکت‌های تولیدی خود را موظف به تعویض آن خواهند کرد. این موضوع نشان می‌دهد که تولیدکنندگان به محصولات خود اطمینان دارد و تولید در کشور بهینه شده است.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت تصریح کرد: ما علاوه بر رشد تولید، ضمانت کالا و جلب رضایت مشتری امیدوار هستیم بتوانیم محصولات جدید را در حوزه‌های مختلف تولید کنیم و به سمت توسعه صادرات حرکت کنیم. حجم و تنوع تولیدی که در این نمایشگاه وجود دارد نشانگر رشد ما در این زمینه بوده است. در گذشته مردم لوازم‌خانگی را با شرایط سختی خریداری می‌کردند این در حالی است که در شرایط کنونی وضعیت به شکلی است که کالا به صورت اقساطی خریداری می‌شود و در مدت زمان مشخصی که خانواده‌ها نیز با مشکل مواجه نشوند اقساط آن پرداخت می‌شود. لوازم‌خانگی یکی از صنایع مهم و اشتغال‌زای ما به شمار می‌رود و به همین دلیل ارتقا و رشد کیفی و کمی در این زمینه برای مجموعه مدیریت وزارت صمت حائز اهمیت است.
برادران درباره اینکه آیا عدم وجود برندهای خارجی در صنعت تولید لوازم‌خانگی وضعیت این صنعت را مشابه صنعت خودرو نخواهد کرد خاطرنشان کرد: این موضوعی است که مردم باید درباره آن قضاوت کنند. صنعت لوازم خانگی صنعتی متمایز از صنایع دیگر است. از سوی دیگر این صنعت به بخش خصوصی متصل است و هیچ انحصاری در این صنعت مشاهده نمی‌شود. در این صنعت شرکت‌های شبه‌دولتی وجود ندارند که بتوانند بازار را به سمت انحصار هدایت کنند. به همین دلیل رقابت در درون بخش خصوصی جریان دارد و این رقابت صنعت لوازم خانگی را از صنعت خودرو متمایز کرده است. نکته دیگر براساس فرمایش مقام معظم رهبری حمایت ما شامل صنایعی که تولیدات خود را بیش از اندازه گران کرده‌اند نخواهد شد. البته بر اساس شرایطی که در کشور وجود دارد صنعت خودرو علی‌رغم چالش‌هایی که دارد به صورت استثنا مشمول حمایت قرار گرفته است. این در حالی است که صنعت خودرو نیز باید در مسیری قرار بگیرد که صنعت لوازم خانگی در آن حرکت کرده است.
وی افزود: در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی از شرکت‌های دانش‌بنیان خاصی دعوت شده که برای ارائه محصولات و تبادل دانش در این نمایشگاه حضور دارند. نکته دیگر اینکه کارگروه ملی در صنعت خودرو به ریاست وزیر صمت تشکیل شده که شخص وزیر به صورت مستقیم روی این صنعت به عنوان یک صنعت پیشران و اشتغال‌زا نظارت دارند تا بتوانیم افق‌های جدید و روشنی در آینده در این زمینه شاهد باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *